Het districtsbestuur hecht veel belang aan een groen, proper en aangenaam Wilrijk. Er wordt dan ook vooruit gekeken welke straten en pleinen op termijn een heraanleg nodig hebben. Hiervoor werken we ook zoveel mogelijk samen met partners zoals rio-link, Aquafin of een hogere overheid

Waarom samenwerken met externe partners?

Een heraanleg van een straat of plein kost handenvol geld. Als kostenbewuste overheid proberen we dan ook steeds om projecten te combineren met die van partners. Zo worden de kosten gespreid over alle deelnemers.

Een voorbeeld hiervan waren de werkzaamheden aan de Kleinesteenweg:
Daar werd een gescheiden rioleringsstelsel maar ook een geheel nieuwe bovenbouw (bestrating) aangelegd.

Simpel uitgelegd waren de kosten voor de breek- en graafwerken voor rio-link, vermits zij de riool op een bepaalde diepte geplaatst moesten krijgen. De afwerking van de bovenbouw werd dan weer betaald door het districtsbestuur. Dit bespaarde rio-link dus de kost om de bovenbouw opnieuw aan te leggen in de originele staat, maar bespaarde het district dus ook de kost van breek- en graafwerken om een nieuwe fundering voor die bovenbouw te voorzien.

Werner Theuns

Schepen voor openbare werken in Wilrijk – Werner Theuns

Waarom niet altijd in samenwerking met een externe partner?

Sommige straten vragen enkel om een nieuwe bovenbouw. Het district voert dit project dan alleen uit.

Omgekeerd geldt het ook dat wanneer er geen problemen zijn met het huidige ontwerp van een straat, het district zich niet genoodzaakt ziet om te participeren in werkzaamheden. De partner die werkt in die straat, moet die dan na de werken terug opleveren in de staat waarin ze verkeerde voor de werken.

Welke projecten staan er momenteel allemaal op til?

Bij aanvang van een nieuwe legislatuur wordt er een meerjarenplanning opgesteld en goedgekeurd. Daarin wordt bepaald voor welke straten er een project wordt opgestart en wanneer we dit graag uitgevoerd zien. Er wordt hierbij steeds rekening gehouden met verschillende rapporten van de bevoegde stadsdiensten over de staat van onze straten.

Ook bekijken we met welke partners er voor welk project kan worden samengewerkt. De beschikbare budgetten en de eigen planning bij deze partners speelt mee wanneer een project uitgevoerd kan worden.

De lijst van projecten en hun timing vindt u hieronder. Deze kan wel wijzigen. In geval van bijvoorbeeld noodreparaties aan een riolering, in een straat waar reeds een project voor stond ingeschreven, kan het zijn dat projecten worden omgewisseld of opgeschoven naar een andere jaar.

De lijst hieronder kan en zal de komende jaren dus nog wel een aantal keren wijzigen.

Aanleg en heraanleg

  • Koningin Elisabethstraat (samen met rio-link) – €545.000
  • Uitspanningsstraat – Eenheidsstraat – Boeksveldplein (samen met rio-link) – €600.000
  • Gillis Verdonckstraat (samen met rio-link) – €150.000
  • Boomsesteenweg (N177) – thv Ikea (samen met Vlaams Gewest en Aquafin) – €0
  • Aziëlaan (samen met Aquafin) – €144.000
  • Valaardreef (samen met rio-link) – € 150.000

Verkeersgeleidende ingrepen

  • Kleine Doornstraat – Laaglandweg: verkeersplateau – €312.000
  • Kerkhofstraat – Sint-Camillusstraat: verkeersplateau €75.000
  • varia – €50.000

Onderhouds- en herstellingswerken van voetpaden en rijwegen

  • Galliardstraat – voetpad en rijweg –  €310.000
  • Oosterveldlaan – voetpaden tussen ziekenhuis en Pr.Boudewijnlaan – €270.000
  • Kruishofstraat – voetpad thv Boomsesteenweg – €118.500

Heraanleg openbare verlichting

  • Kernergiestraat – €10.000
  • Oversneslaan – €7.000
  • Hof van Mols – €1.500
  • Valkenveld – €35.000
  • Kruishofstraat – €6.500

Aanleg en heraanleg

  • Michel Willemsplein (samen met rio-link)​
  • Valkenveld
  • Oosterveldlaan – voetpaden

Aanleg en heraanleg

  • Cederlaan (samen met rio-link)
  • Sterrenlaan
  • Pieter van Passenstraat

Aanleg en heraanleg

  • Chrysantenstraat, Cliviastraat en Lotusstraat
  • Frans van Dunlaan – kruispunt met R11 (samen met Vlaams Gewest en rio-link)
  • Jachtlaan – middenberm (samen met Aquafin)

Het onderhoud en lokaal vernieuwen van stoepen, fietspaden en speeltuinen staat los van de projecten hierboven.

Gepubliceerd op antwerpen.be. Het originele artikel kan u hier bekijken.